1800-talet

Hur såg 1800-talet ut gällande en förväntan att Jesus Kristus återkomst var nära? Fanns det några tecken eller några som redan förutsåg att tiden var inne? Denna sidan utforskar temat.

Vi måste undersöka speciellt perioden mellan 1830 och 1850. Det är de årtalen runt 1844 som är intressanta. Den här perioden måste ha varit en tid med förväntan på Kristi återkomst hos många kristna samfund runt om i världen. Inte bara Jesus Kristus återkomst var vad människorna på den tiden erfar, det var även en tid med många naturkatastrofer och man undrade. Man såg för exempel en stor halo som kretsade kring solen. Man såg kometer och man trodde att det här var tiden för världens ände.

Konventikelplakatet

Från Wikipedia: Under 1800-talet användes konventikelplakatet även mot Roparrörelsen och frikyrkorörelsen. Många vägrade att finna sig i lagen, och föredrog att utvandra – de flesta till Nordamerika. Den första stora emigrationsvågen på 1840- och 1850-talen berodde till en del på konventikelplakatet. Från nästan alla landsändar inkom petitioner om förordningens avskaffande.

Från Wikipedia: Roparrörelsen anses vara den väckelse som banade väg för folkväckelsen och friförsamlingsrörelserna i Sverige. Roparna förekom mest i Småland, Västergötland, Värmland och Närke. Sitt mest intensiva stadium upplevde väckelsen i början av 1840-talet. I huvudsak försvann företeelsen 1843, men i Närke hade den efterdyningar även senare år.

Först 26 oktober 1858 upphävdes plakatet och det var efter 11 december 1868 man kunde organisera och ha sammankomster utan ledning av prästen och utan särskilt tillstånd. Runt 1880-talet ser vi att de nya frikyrkorna, inspirerad från Europeiska kristna samfund och från Amerika börjar sätta sina spår i Sverige. Vi ser kristna väckelser från mitten av 1800-talet i Sverige med utgångspunkt från anglosaxiska väckelserörelser som pietismen, metodismen och baptismen.