1844 Videor

Helgedomen, 1844 och Jesus snara återkomst

Adventisterna tar upp en intressant video om Jesus Kristus återkomst 1844.

Klicka på bilden för att se videon på adventisplay.se.

Adventisternas egen beskrivning: Helgedomen, 1844 och Jesus snara återkomst utgör kärnan i Adventisternas identitet, men många adventister är ganska okunniga här. Förmodligen för att det lätt blir så tekniskt och invecklat. I Denna presentation gör Christian det hela enkelt att förstå och relevant för vår vardag …

Predikan i Jönköpings Adventkyrka med Christian Karlsson.

Själva huvudpoängen är att visa att något hände år 1844. Men därefter kom den stora besvikelsen, Jesus återkomst i molnen hände inte(!), det blev inte på det sätt man bokstavligen trodde, och de flesta har i dag helt glömt bort profetiorna och vad som verkligen hände.


Tell the World – 1844

En film som visar väntan på Jesus Kristus återkomst.

William Miller var en baptistisk predikant i början av 1800-talet. Hans anhängare bildade senare sjundedagsadventistkyrkan. De förutspådde Kristi återkomst till1840-talet. Varje bibliskt tecken tycktes av honom riktas mot det datumet. Han och hans anhängare väntade ivrigt på att Kristus skulle återvända till den sista dagen av 1844.

En annan grupp kristna från efter 1844-perioden var de tyska tempelriddarna. De var så säkra på att Guds Härlighet skulle uppträda på Karmelberget, som föreslagits av Jesaja, att de sålde sina hem och flyttade till Det heliga landet (då en del av osmanska riket, i dag Israel). De byggde sina hem runt 1868, som fortfarande finns idag, vid foten av Karmelberget (bevarad som historiska platser av Israels regering) för att vänta på den stora dagen av Hans ankomst, Herrens Härlighet. I stenbågarna ovanför deras hus dörröppningar är det skrivet, på tyska, ”Herren är nära” (Derr Herr is Nahe).


The Gate – Porten till Herrens Härlighet (1844)

Denna banbrytande dokumentärfilmen berättar den fantastiska, föga kända historien om bábí- och bahá’í-trons ursprung. The Gate: Dawn of the Bahá’í Faith berättar om grundandet av denna nya världsreligion år 1844 i Persien av en köpman, känd som Báb. The Gate: Dawn of the Bahá’í Faith kombinerar dramatiska återskapningar med intervjuer av kända historiker, religiösa forskare och bahá’íer och markerar Bábs korta, spännande liv och den outplånliga inverkan som Hans budskap fortsätter att ha på världen. I dag. Mitt i religiös intolerans och extremism erbjuder en religion – bahá’í-tron – en väg mot världsfred genom att förespråka enhetligheten i mänsklighetens stora religioner.


Förebilden – och mänsklighetens exempel

År 1844 var ett mycket speciellt år. Inte nog med att Báb framträdde och inledningen av en ny religiös uppenbarelse, året för Jesus Kristus återkomst i Herrens Härlighet. Då föddes nämligen Abbas Effendi, känd som Mästaren, ‘Abdu’l-Bahá (1844-1921). Han blev landsförvisad tillsammans med sin Far, Herrens Härlighet, Bahá’u’lláh (1817-1892) till Heliga Landet. Genom sina besök i Egypten, Europa och Amerika 1911-1913 träffade ‘Abdu’l-Bahá framstående personer som förändrade världen genom Hans påverkan. Se filmen ”Exemplar” som handlar om ‘Abdu’l-Bahás liv, från 1844 …